Pages

Thursday, April 19, 2012

apa lagi kena tahan wad la

lama juga chokely tak update blog ni. mana pergi?
ni yang nak cerita ni. =)

dengan muka yg semakin merah macam udang terbakar hari tu
aku pergi ke klinik kesihatan UTM, seperti yg di jangka. 'kena tahan wad'
tp ku ade test TECS. ok semua wajib ambik test ni. akhirnya ku lari. siyes aku lari
terseksa juga aku nak tunggu hari exam tu. badan dah mula rashes.
mulut dah mula penuh ulser. ku tahu SLE ku mula aktif dan menyerang
ku gagahi jua test tu dengan mask di muka dan tangan yg dah tak leh gerak

macam mana buat test? ok siyes tawakal. redha. berserah. dgn tak studi apa.
macam mane la paper ku tu.. Hmmm..

habis exam. my father dah siap tggu di blok asrama. datang dari seremban ke JB
nasib baik tak ada sesi bebelan. Haha. mana taknya bole lg pegi exam dulu
tak balik rumah, terus ke hospital. masuk zon kuning. ku dah rasa nk pengsan.
demam dah smpai 39.5'. smpai kat wad aku nages terus. dan tido 

esok nya, hari paling aku akan ingat..
ada la berbelas kali cucuk tangan nak masuk Branula. sampai ke kaki pun tak jumpa.
dan akhirnya cucuk kat peha. bukan sekali ! tapi enam kali. suka je nak tebuk peha
nak pasang 'Triple Lumen' , 3 org doktor lelaki pegang kaki, 2 nurse pegang tangan
bius 2 kali ganda dari biasa. aku jerit macam org nak beranak. dah la yg buat lelaki. 
sangat saket OK.  sampai kuar darah kat hidung. mak aku yg tengok pun lari terus
ni la yang buat aku nekad tak nak masuk hospital lagi


ni la dia triple lumen. ada 3 warna
wayar dia tu dari peha sampai ke perut. dan kena jahit di hujung nya.
bila nak cabut. nyilu dia seminggu pun tak hilang. 

nape sampai kena tebuk peha? 
no choice. urat ku banyak yg dah block sebab chemotheraphy. 

masa tu aku ada fikir. macam mana ye kawan kawan aku yg lain
ada yg pasang kat peha, leher, dada. kesian mereka. aku tak nak jadi macam tu
dan aku harap diaorang pun kuat juga. baru ku tahu rasa nya.
Ya Allah, lindungi lah kami. 

sepanjang ku kat sepital. jumpa lah 5 jenis pakar. 
head of rheumato, biasa la sle aktif. ESR 129
nephro, ni pon masalah juga. ada pulak darah dalam urine. 
skin, dgn blister yg dah keluar, rashes lagi, bintik2 lagi.
ent, telinga aku kuar air dgn sendirinya. panas sangat. 
dental, ulser yg penuh dalam mulut, 10 hari aku tak makan 
minum mcm mane? sume ikut iv drip. sampai masuk vit dlm drip. teruk. 

kesimpulannya, harihari aku di datangi dengan doktor. student juga
pagi petang malam. jadi bahan pengajar pulak tu. bhan presentation dieorang. 
sengal betul.tapi nasib baik ku ni baik. 
yela, dieorang pun nak belajar juga kan. =)

ni peneman setia ku kat wad
macam macam jenis krim ada. siap ada cermin rm4 tau! 
ada ubat bius tuk kebas mulut lagi. tu best. 

alhamdullilah. aku baik dengan cepat juga kat wad tu. 2 minggu duduk wad.
OH sekarang ni aku dah mula belajar semula. lepas 3 minggu berperang dgn sakit ni.
tapi tak fully la sembuh. batuk, selesema dan badan bengkak air. 
dengan kulit yg parutparut ni.ala. ade ape dengan parut kan. 
bole hilang. HeHe. macam2 bole buat.

sekarang diagnosis aku 'aktif sle'
tak tahu la sampai bila ni. kejab ada kejab tak ada.


3 comments:

Dayang Deno said... [Reply]

oh chokly... sedihnya deno tahu chokely tak sihat.. sle active again!!! deno tahu macam mana rasanya sbb deno sudah lalui semua tu...

bersabar ya choki.. ini adalah dugaan utk chokely.. deno doakan sle chokely cpt tidur balik dan tinggalkan chokely.. deno doakan chokely sembuh seperti biasa.. ingat ya, dah balik kelas nie, jgn bagi kena panas langsung tau! jgn skip ubat, jangan stress sbb stress kan boleh buat sle active...

kita ada sle mcm nie la.. macam biskut chipsmore pun ada... kejap ada kejap xde... apa2 pun deno doakan chokly cepat sembuh... deno risau tahu choley sakit.. patutlah lama chokely tak update blog... nanti deno ajak kwn kita doakan chokely cepat sembuh! rehat byk2... muahhhh! deno sayang chokely, sama2 kita lawan penyakit tu ya... :)

Puan Eka said... [Reply]

adik..siannya..sedih dengar..akak simpati ngan adik..doa banyak2 ye..kuatkan semangat...

ReramaBiru said... [Reply]

~Semoga cepat sembuh dear..:)

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))

Post a Comment

the barcode printer: free barcode generator
Blog PERSENDIRIAN.